Sveriges järnvägar 100 år

(klicka på frimärket eller katalognr. för att se hela serien)

SE. F485
40 öre
Orangegul

Sveriges järnvägar 100 år
(1856)

Katalognr.SE. F483-85
Utgivningsdatum1956-12-01
TecknareM Sylwan
GravyrS Ewert (F483) och A Wallhorn (F484-485)
TryckteknikStålgravyrtryck
Tandning A / B - 12¾
Färg / Perf. / Häfte F483 Olivgrön A, B, BB Häfte med 1x20 märken H113 BB
Omslag A - mattgrönt, grågrönt i UV, B - grågrönt i nyanser, Markeringar A1 / B1 - sneds \|, A2 / B2 - utan sneds
F484 Blå A, B, BB
a - ljusblå, b - mörkblå
Häfte med 1x20 märken H114 BB
Omslaget (trycket) A1 - sportarbetet sid 4 i jämnhöjd med vågrät linje sid 1, A2 - sedan 1895 .. s.4 i jämnhöjd med vågrät linje s.1
Nyanser A1a / A2a - ljusblå, A1b / A2b - mörkblå
F485 Orangegul
* Se Facit katalogen för mer information.
MotivRallare (F483), Gammalt lokomotiv (F484) och Årstabron i Stockholm, färdig 1929, längd 753 m (F485)
ValörF483 - 20 öre, F479 - 25 öre och F480 - 40 öre
Upplaga serierF483; A - 13,8 milj., BB - 4,0 milj., F484; A - 16,6 milj., BB - 3,8 milj. och F485 - 2,5 milj., H113 - 396 450 och H114 - 375 350
Historia I vissa andra länder i övriga Europa byggdes de första järnvägarna redan på 1830-talet, medan man i Sverige tvekade inför kostnaderna. I Sverige byggde och kontrollerade Statens Järnvägar (SJ) stambanorna medan lokala banor sköttes av privata (ofta delvis kommunägda) företag. Sveriges första järnväg för person- och godstrafik i öppen terräng var den i början hästdrivna Frykstabanan mellan Fryken och Klarälven som öppnade 1849. Sveriges första ångloksdrivna allmänna järnväg var den privatfinansierade sträckan Köping-Hult, som öppnades 1856 (delen Örebro–Nora). Ledare för det bygget var Adolf Eugène von Rosen. Första delarna av den statliga stambanesatsningen var sträckan Göteborg–Jonsered, samt sträckan Malmö–Lund, båda invigdes 1 december 1856. Ansvarig för bygget var kanalbyggare Nils Ericson som tidigare lett bygget av Göta kanal. Fram till 1940-talet ökade järnvägsnätet i Sverige, men därefter har många järnvägar fått läggas ner på grund av ökande konkurrens från landsvägstrafik och flyg. De järnvägar som lagts ner har främst varit smalspåriga banor.

I regionerna runt Stockholm, Göteborg och Skåne är tågtrafiken tät och har ett tätare järnvägsnät. Övriga regioner har däremot ett glesare järnvägsnät. Banstandarden är ojämn, eftersom nybyggda järnvägar behöver uppfylla mycket höga krav i jämförelse med det äldre järnvägsnätet. Underhållet av Sveriges järnvägnät är eftersatt vilket påverkar banstandarden.

Sveriges järnvägsnät har en total banlängd på 10 912 kilometer med en total spårlängd på 15 543 kilometer (2021). Av den totala banlängden (10 912 km) är 8 186 kilometer elektrifierat och 9 714 km tillhör det statliga järnvägsnätet.
* KällorWikipedia: Järnväg i Sverige. Frimärksbilder: Digital Postmuseum, Häftessamlarna och SvenskaFrim

Teckenförklaring och förkortningar
SE. FLandskoden för svenska frimärken, numrering enligt frimärkskatalogen Facit
SE. HLandskoden för svenska häften, numrering enligt frimärkskatalogen Facit
TandningÄven kallat Perforering (perf) - Antal tänder per 2 cm.
Förkortningarom tandning på frimärket, singel frimärken: A - 2-sidig, B - 3-sidig och C - 4-sidig. Frimärken i par: BB - 3+3-sidig, BC - 3+4-sidig, CB - 4+3-sidig och CC - 4+4-sidig
Förkortningarom inhäftningen på ett frimärkshäfte: R - rättvänd inhäftning och O - omvänd inhäftning

| Upp | Tillbaka |

Sveriges järnvägar 100 år - SE. F483-85

SE. F483
Valör: 20 öre
Färg: Olivgrön
Uppl.: A 13,8 milj.

SE. F483BB
Valör: 2 x 20 öre
Färg: Olivgrön
Uppl.: BB 4,0 milj.

SE. F484
Valör: 25 öre
Färg: Blå
Uppl.: A 16,6 milj.

SE. F484BB
Valör: 2 x 25 öre
Färg: Blå
Uppl.: BB3,8 milj.

SE. F485
Valör: 40 öre
Färg: Blå
Uppl.: 2,5 milj.

SE. H113BB
3 + 3-sid
Valör: 1 x 20 x 20 öre
Uppl.: 394 000

SE. H114BB
3 + 3-sid
Valör: 1 x 20 x 25 öre
Uppl.: 633 375

×
×
×

F483BB (perf. 3 + 3-sid)

×

H113BB (perf. 3 + 3-sid)

×

H113 - Skillnaden i färg på omslagspappret

×

F484BB (perf. 3 + 3-sid)

×

H114BB (perf. 3 + 3-sid)

×

H114 - Skillnaden på omslagets tryck på sidan 4 jämfört med sidan 1 samt inlagan i olika nyanser

| Upp | Tillbaka |