Högertrafik 3 september

(klicka på frimärket eller katalognr. för att se hela serien)

SE. F611
45 öre
Trefärgstryck

Högertrafik 3 september
Första frimärkena tryckta
i tre fårger ståltryck

Katalognr.SE. F610-611
Utgivningsdatum1967-09-02
TecknareP Olofsson
GravyrM Franzén
TryckteknikStålgravyrtryck
Tandning A1 tandning på kortsidorna / A2 tandning på långsidorna - 12¾.
Papper Vanligt papper med men utan avsiktlig fluor- eller fosforescens (X) och avsiktlig fluor- eller fosforescens (Y)
Färg / Perf. / Häfte F610

Y
Trefärgstryck:
Blå, Svart, Orange
A1, A2 Häfte med 1x10 märken H192 BB
F611

Y
Trefärgstryck:
Grön, Svart, Orange
A1, A2 Häfte med 1x10 märken H193 BB
H193 Omslag:
A - Omslag utan fluorescens, B - Omslag med fluorescens
* Se Facit katalogen för mer information.
MotivUtgavs med anledning av övergång från vänster- till högertrafik kl. 05:00 den 3 september 1967
ValörF610 - 35 öre och F611 - 45 öre
Upplaga serierF610: A1 - 7,8 milj., A2 - 4,9 milj. och F611: A1 - 16,2 milj., A2 - 7,2 milj., H192 - 490 450 och H193 - 718 800
Historia Högertrafikomläggningen, även känd som Dagen H, var den omläggning till högertrafik som gjordes i Sverige klockan 05.00 lokal tid söndagen den 3 september 1967. Förändringen innebar att all fordonstrafik, inklusive cyklister, hädanefter skulle färdas på höger sida av vägen.

Låten "Håll dej till höger, Svensson" blev en slagdänga som spelades flitigt i radion i samband med högertrafikomläggningen.

I Sverige fanns sedan 1718 en kunglig förordning att postvagnar skulle hålla till höger vid möte på väg. Denna förordning ändrades av okänd orsak 1734 varvid vänstertrafik fastställdes. Förordningen upphörde att gälla 1868, och fram till 1916 – då vänstertrafik åter fastställdes i en förordning – gällde praxis vilket innebar vänstertrafik av hävd.

Från 1931 skedde återkommande parlamentariska diskussioner, ofta via propositioner, att lägga om till högertrafik för att harmonisera Sverige med de omgivande länderna. 1955 genomfördes en folkomröstning, där en majoritet av de röstande var emot en övergång till högertrafik. Frågan återkom dock, och 1963 överlämnade regeringen en ny proposition om övergång till högertrafik. Riksdagen godkände denna gång propositionen, och högertrafik infördes den 3 september 1967.

I Europa finns idag vänstertrafik enbart i Storbritannien (dock inte i Gibraltar där man har högertrafik för att underlätta in- och utfarten till Spanien), Irland, Malta och Cypern, samtliga utan fast vägförbindelse med högertrafikländer.

Utanför Europa förekommer vänstertrafik i större utsträckning (bland annat samväldesländerna). Man kan säga att de flesta länder som har kust mot Indiska oceanen har vänstertrafik. I Asien är det vänstertrafik i Bangladesh, Bhutan, Brunei, Hongkong, Indien, Indonesien, Japan, Macao, Malaysia, Maldiverna, Nepal, Pakistan, Singapore, Sri Lanka, Thailand och Östtimor. I Japan antogs vänstertrafik efter att brittiska ingenjörer konstruerat landets första järnväg enligt vänstertrafik.

I Afrika med omgivande öar är det vänstertrafik i Botswana, Kenya, Lesotho, Malawi, Mauritius, Moçambique, Namibia, St. Helena, Seychellerna, Swaziland, Sydafrika, Tanzania, Uganda, Zambia och Zimbabwe.

Australien och Nya Zeeland har också vänstertrafik liksom även ett antal länder i Stilla Havet, Kiribati, Julön, Cooköarna, Nauru, New Zealand, Niue, Papua Nya Guinea, Pitcairnöarna, Salomonöarna, Samoa, Tokelau (Nya Zeeland), Tonga, Trinidad och Tobago, Turks och Caicosöarna och Tuvalu. Samoa i Stilla havet hade högertrafik fram till den 6 september 2009.

En del länder i Karibien, Anguilla, Antigua och Barbuda, Australien, Bahamas, Barbados, Bermuda, Caymanöarna, Amerikanska Jungfruöarna, Brittiska Jungfruöarna, Dominica, Fiji, Grenada, Jamaica, Montserrat, Saint Kitts och Nevis, Saint Lucia, och Saint Vincent och Grenadinerna har också vänstertrafik.

En del länder i Sydamerika, Guyana, samt Surinam och Falklandsöarna har också vänstertrafik.
* KällorWikipedia: Högertrafikomläggningen och Höger- och vänstertrafik. Frimärksbilder: Digital Postmuseum och Häftessamlarna eller SvenskaFrim

Teckenförklaring och förkortningar
SE. FLandskoden för svenska frimärken, numrering enligt frimärkskatalogen Facit
SE. HLandskoden för svenska häften, numrering enligt frimärkskatalogen Facit
TandningÄven kallat Perforering (perf) - Antal tänder per 2 cm.
Förkortningarom tandning på frimärket, singel frimärken: A - 2-sidig, B - 3-sidig och C - 4-sidig. Frimärken i par: BB - 3+3-sidig, BC - 3+4-sidig, CB - 4+3-sidig och CC - 4+4-sidig
Förkortningarom inhäftningen på ett frimärkshäfte: R - rättvänd inhäftning och O - omvänd inhäftning
Markering/SnedsFörkortningar och markeringar på inhäftningen i häftesvärlden. Bl.a. kan man se hur man mäter sneds för f och g (mm)
TandningÄven kallat Perforering (perf) - Antal tänder per 2 cm.

| Upp | Tillbaka |

Högertrafik 3 september - SE. F610-611

SE. F610A1
Valör: 35 öre
Färg: Blå / Svart / Orange
Uppl.: 7,8 milj.

SE. F610A2
Valör: 35 öre
Färg: Blå / Svart / Orange
Uppl.: 4,9 milj.

SE. H192BB
3 + 3-sid
Valör: 1 x 10 x 35 öre
Uppl.: 490 450

SE. F611A1
Valör: 45 öre
Färg: Grön / Svart / Orange
Uppl.: 16,2 milj.

SE. F611A2
Valör: 45 öre
Färg: Grön / Svart / Orange
Uppl.: 7,2 milj.

SE. H193BB
3 + 3-sid
Valör: 1 x 10 x 45 öre
Uppl.: 718 800

×
×
×
×

F610A1
perf. 2-sid, skuren på långsidorna

×

F610A2
perf. 2-sid, skuren på kortsidorna

×

H192BB (perf. 3 + 3-sid)

×

F611A1
perf. 2-sid, skuren på långsidorna

×

F611A2
perf. 2-sid, skuren på kortsidorna

×

H193BB (perf. 3 + 3-sid)

| Upp | Tillbaka |