Tittar man på båda ser man skillnad på framför allt färgen eller snarare nyansen. Men utöver det är det svårt att se skillnaden mellan dem med blotta ögat. Med ett förstoringsglas är det lättare att se skillnaden på dem. Detaljerna som särskiljer båda dessa frimärken kommer framgå lite lättare nedan.
Liggande Lejon 3 öre gavs ut för att ersätta det provisoriska bruna lokalmärket (SE. F13) och som frankering på lokalbrev inom Stockholm.
Båda typerna som finns på bilderna ovan hade olika gravyrer. Nedan följer de detaljer som skiljer dem åt:
Detalj 1
Bilderna visar övre vänstra hörn i förstoring, vänster bild visar Typ I (F14A) och höger bild visar Typ II (F14B)
Bilderna visar skillnaden på båda typernas övre vänstra hörn vilket i förstoring syns tydligt. Typ I har:
* Strecket mellan ornamenten rör ytterramen
* Droppe hänger ned från övre ytterramen
* Inget brott på övre inre linjen
Bilderna övre högra hörn i förstoring, vänster bild visar Typ I (F14A) och höger bild visar Typ II (F14B)
Bilderna visar skillnaden på båda typernas övre högra hörn vilket i förstoring syns tydligt. Typ I har:
* Strecket mellan ornamenten rör ytterramen
* Inre linjen fortsätter ut i en spets efter ornamentet
Bilderna centralt mellan Ö och R vid "öre" i förstoring, vänster bild visar Typ I (F14A) och höger bild visar Typ II (F14B)
Bilderna visar skillnaden på båda typernas centralt mellan Ö och R vid "öre" vilket i förstoring syns tydligt:
* På Typ I finns två tjocka raka streck
* På Typ II finns tre smalare streck där det mellersta är böjt likt ett kommatecken
Båda tryckplåtarna passade inte helt 100% i perforeringsmaskinerna vilket gjort att merparten av märkena är mer eller mindre dåligt centrerade. Kraftigt felperforerade med del av två märkesbilder är inte särskilt ovanligt på Typ II, framför allt de sista utgåvorna med 1872 års tandning, i detta tandningsaggregat passade de tryckta arken så illa att även vid en perfekt inplacering blev ett antal rader i arken perforerade i märkesbilden.
* Källor: bilder och text med olikheter är hämtade från SAFE ALBUM AB / FRIMÄRKS-NETTO och överiga bilder är från Postmuseum (DigitalMuseum).